úterý 3. března 2009

Den sedmnáctý - výlet do Bursy

Lyžování v Asii

Na pátek jsem měl naplánovaný výlet, na který jsem se opravdu dlouho těšil. Vyrazil jsem do města zvaného Bursa, které má se všemi předměstími 4 miliony obyvatel a v minulosti bylo dokonce hlavním městem Turecka. Pravým důvod mého upřímného zájmu byl ovšem ten, že Bursa leží pod pohořím Uludag, kde se nachází jedno ze dvou nejlepších lyžařských středisek v Turecku. To druhé je údajně na jihu Turecka, kousek od Antalye, pokud se tam vydáte, tak můžete dopoledne lyžovat a odpoledne se koupat v moři.
Do Bursy jsem vyrazil z Gebze s Demetkou, o které jsem vám psal už minule a což je moc super holka. Z Gebze jsme jeli autobusem (který jsme btw stopli na ulici, proč se taky zdržovat s cestou na nádraží...) asi tak půl hodiny, než jsme se nalodili na trajekt. Autobusy, které jezdí na delší vzdálenosti, jsou v Turecku všechny moderní, pohodlné a včetně stewarda na palubě (možná se vyskytují i stewardky, ale na ty jsem teda nenarazil). Na trajektu jsme z busu vystoupili a šli na palubu dát si čaj (co taky jiného - jsme v Turecku), toast a udělat pár fotek. Cesta trajektem utekla jak nevidět (tipuju tak půl hodiny) a už jsme zase pokračovali dál autobusem směr náš cíl. Bursa leží sice pod horami, ale pořád i tak ve slušné nadmořské výšce, takže zbytek naší cesty jsme jeli skoro pořád do kopce. V Burse jsme s Demetkou vyšplhali po schodech na nějakou pevnost, odkud byl nádherný výhled na část města (viz fotky).
Po prohlídce Egyptského bazaru a mešity (zrovna jsme se trefili do času motlitby) jsme zamířili do Zafer Plaza, což je nákupní centrum cca jako 3 Vaňkovky. Tam jsem se rozloučil s Demetkou, která už spěchala na rodinnou oslavu a potkal se s Luckou. Lucka je taky z MZLU a studuje tento semestr v Burse na Uludag university. S Luckou jsme vyrazili do dalšího nákupního centra. Jelikož se mi moje jeansy roztrhly na místě, kde se trhají předpokládám všem chlapům (tzn. v rozkroku), koupil jsem si nový a k tomu dvě trika a dvě láhve vína :-) Obtěžkáni a spokojeni s nákupem jsme se vydali směr Uludag university kampus, kde jsem měl původně nocovat. Původně.
V "dolmuši" (což jsou turecké miniautobusy - unikátní zážitek sám o sobě) jsme se dali do řeči se dvouma klukama, kteří studují taky ekonomiku na Uludag university. Borci nás pozvali na svůj byt poblí kampusu, kde jsme ve finále slušně zapařili do 4 hodiny ranní. Ráno jsme vyrazili směr Uludag. V tomto středisku se lyžuje v nadmořské výšce 1700 m.n.m. - 2230 m.n.m., což zaručuje dostatek sněhu až do dubna. Aktuálně prý na vrcholcích leží cca 3m sněhu! Lyžování není v Turecku příliš oblíbený sport a je údajně doménou bohatších lidí. Půjčení lyží či snb stojí okolo 20 YTL (10 EUR) a 10 jízd stojí 25 YTL (12.5 EUR). My jsme jezdili většinu času na sjezdovce dlouhé cca 2700 m, která je kombinací černé a červené obtížnosti. Každopádně sjezdovky byly poloprázdné (alespoň ty prudší a delší) a my jsme si výborně zajezdili.

to be continued...

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Super, uz se tesim na pokracovani :-). A osloveni "Lucka" nemam rada, coz bys ovsem po tech letech mel vedet! Ale co uz, Mike je Mike.

Nihan Köse řekl(a)...

hehe, i see that you had a great trip here in Turkey ha? =)